Bieganie jesienią

2019-11-21

Bieganie jesienią

Bieganie to świetny sposób na poprawę kondycji fizycznej i psychicznej. Chociaż jesień najczęściej kojarzy nam się chłodnymi, nieprzyjemnymi porankami, to jest to idealna pora roku na tego typu aktywność. Brak upałów i uczucie rześkości sprawiają, że sport na świeżym powietrzu jest znacznie przyjemniejszy i zdrowszy dla naszego organizmu. Trzeba jednak pamiętać o tym, że jesienna pogoda potrafi być zmienna jak w kalejdoskopie, a temperatura potrafi spaść lub podnieść się w kilkanaście minut.

Samo bieganie jest sportem, który nie wymaga żadnego nakładu finansowego - świetnie sprawdzi się każda leśna ścieżka, czy chodnik miejskiej dżungli. Warto jednak poczynić pewne przygotowania, jeśli chodzi między innymi o ubiór. W tym artykule przyjrzymy się pozytywom, wynikającym z biegania jesienią oraz pomożemy przygotować się do niego w odpowiedni sposób.

Co daje nam bieganie?

Walka z jesiennym przesileniem i sezonową depresją

Kiedy z drzew spadają ostatnie liście, wiele osób doświadcza niewytłumaczalnych spadków nastroju oraz nadmiernego zmęczenia. Istnieje wiele czynników, które wywołują takie samopoczucie. Wśród nich warto zaznaczyć to, że spędzamy znacznie mniej czasu w wentylowanych pomieszczeniach, brakuje nam witaminy D, a wiele osób wskazuje również tendencję do jedzenia znacznie bardziej kalorycznych rzeczy.

Aktywność fizyczna to świetny sposób na poprawę nastroju, ponieważ mózg już po 30 minutach ruchu uwalnia endorfiny, które odpowiadają za odczuwanie przyjemności. Regularne uprawianie sportu pozwala zachować zdrowie psychiczne, uwalniając nas od codziennych zmartwień - to świetny moment na spokojną analizę problemów i odkrycie racjonalnych rozwiązań. Sama czynność biegania może dodatkowo sprawiać przyjemność, jeśli słuchamy przy tym ulubionej muzyki, czy podcastu. W zależności od miejsca biegania możemy również poznać nowe, ładne miejsca, czy innych miłośników aktywności.

Zdrowa, atrakcyjna sylwetka

Bieganie angażuje każdą partię mięśni, pozytywnie wpływając na całe ciało. To świetny sposób na zrzucenie zbędnych kilogramów. Ruch znacznie poprawia metabolizm, który u większości osób zdecydowanie zwalnia w okresie jesieni i zimy. Przyspieszenie metabolizmu niweluje uczucie ciężkości i senności po posiłkach. Regularny wysiłek sprawi, że bardzo szybko dostrzeżemy, w jaki sposób zmienia się nasza sylwetka, pozwalając przywitać wiosnę zupełnie w innym nastroju, niż każdego roku.

Oszczędność pieniędzy

Jak co roku, Facebook’owa tablica wkrótce zostanie zapełniona wpisami o świątecznym tyciu i noworocznych postanowieniach. Dobrze wiedzą to wszelkie placówki siłowni, które wykorzystują chęci zmiany, z radością goszcząc nowe osoby w swoich lokalach. Oczywiście, nie ma nic w złego w wybraniu treningu pod okiem fachowców, jednak bieganie to pozycja idealna dla tych, którzy mają ograniczony budżet lub nie są pewni regularności swoich ćwiczeń.

Jak się ubrać na jesienne bieganie

Odpowiedni strój zagwarantuje nam to, że bieganie będzie przyjemne, ograniczone jedynie przez nasze fizyczne możliwości, a nie dyskomfort.

Bielizna termoaktywna

Zadanie termoaktywnej bielizny jest zapewnienie optymalnego komfortu termicznego. Podczas aktywności fizycznej wytwarzamy znacznie ilości ciepła i wilgoci, a w połączeniu z wietrzną pogodą, bardzo łatwo wtedy o (w najłagodniejszym scenariuszu) przeziębienie. Sportowa bielizna termoaktywna nie przypomina tej klasycznej - to cienkie koszulki i przylegające getry, zarówno dla kobiet i dla mężczyzn.

Konstrukcja bielizny ma za zadanie odprowadzać wilgoć na zewnątrz, tworząc suche warunki. Dodatkowa termoizolacja często stosowana jest przed miłośników sportów zimowych, ponieważ zwiększa ochronę przed chłodne, jednocześnie nie dopuszczając do przegrzania się. W połączeniu z lekką, wodoodporną kurtką lub sportową bluzą, bielizna termoaktywna to idealna pozycja dla każdego biegacza w chłodniejsze dni.

Kurtka do biegania

Zanim przejdziemy do zakupu odzieży wierzchniej do biegania, warto odpowiedzieć sobie na pytanie, jakie zadanie ma właściwie pełnić. Zazwyczaj wystarczy cieplejsza bluza, jednak jeśli będziemy ofiarami nawet lekkiej, przejściowej mżawki, szybko możemy żałować takiej decyzji. Odzież wierzchnia powinna zapewniać ochronę przed chłodem, deszczem i wiatrem. Nie może nasiąkać wodą, a jednocześnie nie powinna zakłócać dostępu powietrza do skóry, bo to spowoduje szybko przegrzanie i powstawanie brzydkich zapachów.

W zależności od pogody świetnie sprawdzą się lekkie wiatrówki, jak i tradycyjne przeciwdeszczówki. Leciutka kurtka wskazana jest, kiedy wybieramy się na maraton lub planujemy długą aktywność. Odczujemy wówczas każdy dodatkowy gram, więc lżejszy model idealnie się sprawi. W chłodniejsze dni świetnym rozwiązaniem będzie softshell, zwłaszcza taki z membraną GoreTex. Wysokiej jakości membrana nie ograniczy dostępu powietrza, jednocześnie skutecznie chroniąc przed opadem.

Spodnie do biegania

Spodnie, które założymy do biegania jesienią, powinny chronić przed chłodem. Cieplejsze dni pozwolą na założenie jednowarstwowego, lekkiego modelu, jednak w dni deszczowe i chłodne warto postawić na model z podszewką. Spodnie do biegania nie powinny być zbyt luźne, ponieważ negatywnie wpłynie to na komfort ruchu. Dopasowana, przylegająca konstrukcja świetnie się sprawdzi, pod warunkiem, że umożliwią odparowywanie wytwarzanej wilgoci. Całkiem przydatne mogą okazać się kieszonki w spodniach, ponieważ biegając, większość osób rezygnuje z dodatkowych toreb lub nerek do przechowywania drobiazgów.

Czapki, kominy i apaszki

Nieprzyjemne warunki atmosferyczne przestają przeszkadzać, jeśli każda partia naszego ciała jest skutecznie chroniona. Lekka, cienka czapka świetnie ochroni przed chłodem. Miłośnicy biegania często wybierają uniwersalne chusty, polecane również dla początkujących. Tego typu produkty to połączenie chusty, apaszki i kominu, które pozwoli łatwo dostosować ich konstrukcję w zależności od pogody i intensywności ćwiczeń.

Podsumowanie wskazówek

  • Warto wykorzystać bieliznę termoaktywną w chłodniejsze dni, by zachować zdrowe i komfortowe środowisko skóry
  • Postawienie na kilka warstw zawsze będzie lepszym wyborem niż wybieranie zbyt grubych ubrań i ściąganie ich w trakcie ćwiczeń
  • Bieganie, jak i pozostałe aktywności na świeżym powietrzu, będzie dużo bardziej przyjemne, jeśli mamy na sobie dopasowane, elastyczne ubranie
  • Dodatki nie są zbędne - funkcjonalna chusta, czapka, czy rękawiczki to świetny sposób na zapewnienie sobie komfortowych warunków.
Pokaż więcej wpisów z Listopad 2019
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel