Sport a odporność?

2020-03-12

Jak uchronić się przed wirusem?

Epidemia koronawirusa spowodowała, że każdy zaczął obawiać się zdrowie swoje i najbliższych. Trudno się dziwić - zagrożenie jest poważne, a ogłoszenie pandemii jeszcze bardziej pogłębiło lęki związane z wirusem. Na każdym kroku przypomina się o dbaniu o higienę, regularnym myciu rąk i nienarażaniu się na przebywanie w skupiskach ludzi. Na całej sytuacji korzystają firmy zajmujące się suplementami diety, które mają za zadanie wzmocnić odporność. Nie mówi się jednak o tym, że podstawą odporności naszego organizmu są nasze nawyki żywieniowe, odpowiednia ilość snu i ruch.

Najbardziej niepokojące w koronawirusie jest to, że nie istnieje jeszcze szczepionka przeciwko niemu. Można jednak nie dopuścić do zarażenia, dbając o prawidłowe działanie układu odpornościowego i przestrzeganie zaleceń WHO. Wiele osób nie zdaje sobie sprawę ze swojego deficytu odporności spowodowanego nieprawidłowym odżywianiem się (otyłość lub niedożywanie), używkami i małą ilością ruchu.

Jak wzmocnić odporność?

Praca nad poprawą odporności i stanu zdrowia nie tylko zaowocuje mniejszym stresem w obawie przed koronawirusem, ale i pozytywnie wpłynie na ogólne samopoczucie. Epidemia COVID-19 to nie jedyne zagrożenie. Okres przejściowy zawsze wiązał się z ryzykiem przeziębień i zachorowań na grypę, więc tym bardziej należy w tym czasie dbać o zdrowie.

Pierwszym krokiem powinny być odpowiednie nawyki żywieniowe. Dieta zawierająca minimum 5 porcji warzyw i owoców dziennie dostarczy niezbędne witaminy i minerały, szczególnie jeśli mamy zwyczaj rozpoczynania dnia o wypicia jedynie kubka kawy. Niezbędne już również dbanie o nawodnienie organizmu, pijąc minimum 2 litry wody na dzień.

Obecnie powtarza się o podstawowych zasadach higieny, co w przyszłości może mieć pozytywny wpływ na nawyki wielu osób. Zakrywanie ust i nosa łokciem (nie dłonią!) podczas kaszlu i kichania znacznie ogranicza przenoszenie zarazków. Dokładne, długie mycie rąk środkiem na bazie alkoholu pozwala odpowiednio je zdezynfekować.

Jak sport wpływa na odporność?

Ochrona organizmu przed chorobami to zadanie naszego układu immunologicznego. Z badań wynika, że osoby aktywne fizycznie są mniej podatne na infekcje i przeziębienia. Oczywiście, warto wspomnieć, że mówimy głównie o osobach trenujących rekreacyjnie, nie o profesjonalnych sportowcach. Korzyścią regularnych ćwiczeń jest poprawa procesów immunologicznych. Ruch zwiększa stężenie przeciwciał IgG oraz IgM we krwi, oraz komórek Th, zmniejszając ryzyko infekcji. Systematyczne ćwiczenia powodują również wzrost liczby i aktywności makrofagów, które pełnią ważną rolę w obronie przed antygenami. Organizm znacznie lepiej radzi sobie ze zwalczaniem wirusów i bakterii. Wzrost temperatury w trakcie aktywności hamuje również rozwój bakterii, tym bardziej należy regularnie poddawać ciało umiarkowanym ćwiczeniom.

Aktywne osoby mogą cieszyć się lepszym krążeniem krwi, zdrowszymi drogami oddechowymi - lepszą wentylacją płuc. Ogromnym plusem ćwiczeń jest również poprawa metabolizmu na poziomie komórkowym, skutkująca zwiększoną odpornością i zdolnością odprowadzania toksyn.

Badania jasno wskazują, że regularna aktywność fizyczna o umiarkowanej intensywności zmniejsza podatność na zachorowanie. Odpowiednim ćwiczeniem może być długi spacer, bądź ćwiczenia w domu. W związku z pandemią wiele placówek sportowych zostało zamkniętych, na co najmniej dwa tygodnie, a tak czy inaczej, korzystanie z siłowni, wśród wielu innych ludzi może nie być zbyt dobrym pomysłem, nawet gdy placówka zapewnia, że dba o higienę sprzętu.

Trening w domu

Świetnym sposobem, by obecnie wzmocnić odporność, jest trening w domowym zaciszu, bez wychodzenia z domu. Niezależnie od tego, czy wybieramy trening fitness, czy ćwiczenia siłowe, wszelki akcesoria dostępne na siłowniach możemy zamówić do domu. Mało tego, nawet jeśli nie mamy dużo miejsca, wiele urządzeń zmieści się w każdym koncie dzięki kompaktowym rozmiarom.

Sprzęt fitness

W kilka miejscach w Polsce, kluby fitness wstrzymują karnety, nie umożliwiają zakupu nowych. Wszystko związane z ryzykiem zamknięta tego typu placówek w przyszłości. Ponadto, wiele osób nie chce wydawać pieniędzy, ćwiczyć z innymi, a w obecnej sytuacji - postępuje zgodnie z zaleceniami, by nie przebywać w skupiskach ludzi. Wprawdzi nic nie zastąpi treningu z profesjonalistką, który wytknie nam popełniane błędy i będzie dbał o bezpieczeństwo naszego ćwiczenia, ale na rynku istnieje coraz więcej produktów umożliwiających stworzenie mini-fitnessu w domu.

Świetną propozycją dla osób starszych jest stepper, step do aerobiku lub rowerek magnetyczne, które są bezpieczne w użyciu i w łatwy sposób pomogą utrzymać zdrową, silną kondycję.

Sprzęt na siłownię

Umiarkowany trening siłowy to świetny sposób na zdrowie i idealną figurą. Początkujące osoby mogą zacząć od treningów z lekkimi hantlami, urozmaicając proste ćwiczenia, jak przysiady, czy pompki.

Pokaż więcej wpisów z Marzec 2020
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel