Jesienne przesilenie

2019-11-14

Przesilenie jesienne - jak sobie radzić?

Z pewnością, wielu z nas spotkało się z sezonowym pogorszeniem nastroju, którego nie potrafiliśmy wyjaśnić. Czy to niewyspanie się? Czy może zła pogoda? Wątpliwe jednak jest to, by tego typu czynniki mogły wpływać w takim stopniu, że nie mamy chęci do działania i czujemy się źle zarówno fizycznie, jak i psychicznie. Jeśli nie towarzyszą temu zjawisku żadne poważne problemy osobiste, źródło naszego złego samopoczucia może być zależne od jesiennej pogody.

Uczucie niewyjaśnionego smutku to najczęstszy objaw jesiennego przesilenia. Wiele osób doświadcza przygnębienia, apatii i wahań nastroju. Budząc się bez energii, osoby na które wpływa pogoda, wracają z pracy wykończone, kompletnie nie mając ochoty na wszelkie kontakty towarzyskie. Czując pustkę i brak przyjemności z zainteresowań, łatwo popaść w jeszcze głębszy dołek, oddając się obżarstwu i tyjąc do wiosny.

Wspomniane objawy mogą być bardzo uciążliwe. Trudno jednak winić nasz organizm, kiedy zmienia się praktycznie całe jego otoczenie. Niekorzystna pogoda zniechęca nas do wychodzenia z domu, zmuszając do przebywania w niewentylowanych pomieszczeniach. Znacznie krótszy dzień sprawia, że wychodząc z pracy, mamy wrażenie, że jest już wieczór. Kluczowe jest również nienaturalne światło, na które jesteśmy skazani znacznie częściej, przy tym mając zdecydowanie mniej witaminy D.

Warto zaznaczyć, że przesilenie jesienne nie jest terminem uznanym medycznie. To, co doświadczamy to następstwo wielu czynników osłabiających nasz organizm, nie sama choroba. Istnieje kilka sposobów, by sobie z nimi poradzić. W tym artykule dowiesz się, co zrobić, by poczuć zastrzyk pozytywnej energii, który pomoże w codziennych czynnościach.

Jak pokonać jesienne zmęczenie?

Odpowiednia dieta

Kiedy nadchodzi okres, w którym opadają ostatnie liście z drzew, zaczynamy mimowolnie przyjmować pokarmy znacznie bardziej kaloryczne. Wychłodzony organizm domaga się energii, którą czerpie z pożywienia. W połączeniu z brakiem ruchu jesteśmy skazani na złe samopoczucie - uczucie ciężkości, większe zmęczenie, czy apatia. Tłuste produkty i dania często pozbawione są witamin, z których wymęczony organizm błyskawicznie się wypłukuje.

Podstawowym krokiem, ku lepszym zmianom jest poprawienie swoich nawyków żywieniowych. Obecność kaszy i strączkowych warzyw na talerzach z pewnością poprawi metabolizm, minimalizując uczucie ciężkości. Regularne spożywanie owoców, zamiast podjadanie przekąsek to świetny sposób na uzupełnienie niezbędnych witamin i minerałów. Powinniśmy pamiętać również o częstym piciu wody - wprawdzie nie tracimy jej tak dużo, jak latem, jednak to niezbędne do prawidłowego funkcjonowania, szczególnie dla osób z siedzącym trybem życia.

Wychodzenie z domu

Po zmroku nasza chęć do wychodzenia z domu staje się minimalna, gdy za oknem szaleje deszcz i wiatr. Często wybieramy samotne wieczory, kosztem kontaktów towarzyskich. Oczywiste jest to, że każdy zasługuje na chwilę dla siebie, która jest niezbędna dla utrzymania komfortu psychicznego. Problem jednak pojawia się w momencie, w którym zaczynamy unikać innych w każdy możliwy dzień, nawet jeśli nie czujemy się dobrze w samotności. Warto przełamać się i jeśli nie marzy nam się szwendanie wieczorem po mieście, możemy zorganizować przytulną domówkę u siebie.

Odpowiednia ilość snu

Nie bez powodu, nasze mamy i babcie od lat powtarzają, że sen to zdrowie. Brak snu skutkuje niewyspaniem się i brakiem koncentracji, a w skrajnych przypadkach doprowadza do obniżenia odporności i rozdrażnienia. Warto przeznaczyć nawet wolną chwilę w ciągu dnia na drzemkę. Należy jednak pamiętać o ustawieniu alarmu - optymalny czas popołudniowej drzemki wynosi 15-20 minut i do najlepsza długość odpoczynku, którą możemy zafundować organizmowi w ciągu dnia.

Ciepły ubiór

Przeziębienie to ostatnie, czego potrzebujemy w tak trudnym okresie dla naszego organizmu. Zdecydowanie nie trudno o chorobę, gdy wychodzimy z ciepłego pomieszczenia na dwór, gdzie atakuje nas deszcz i wichura. W tym celu warto zaopatrzyć się w odpowiedni ubiór - ciepła czapka, czy rękawiczki to drobne akcesoria, które zapewnią komfort termiczny i ochronią kluczowe partie ciała.

Ciepła, wygodna kurtka to podstawa jesiennego ubioru. Jeśli do tego przygotujemy ciepły, mięsisty polar, z pewnością nie grozi nam przewianie i wychłodzenie.

Aktywność fizyczna

Do prawidłowego funkcjonowania organizmu niezbędne jest zapewnienie mu odpowiedniej dawki ruchu. W czasie aktywności fizycznej wytwarzane są endorfiny, które znacznie poprawiają nasze samopoczucie i wspomagają walkę z jesienną melancholią. Problem tkwi w samozaparciu i skrupulatności - ciężko zebrać się na jakiekolwiek ćwiczenia, kiedy brakuje nam energii. Jeśli jednak uda nam się zrobić ten pierwszy krok, otwierają się zupełnie nowe możliwości i przyjemności chłodniejszej pory roku. Jesień to świetny okres, by zadbać o sylwetkę, rozpocząć ćwiczenia w domu, czy spróbować nieznanych, plenerowych aktywności.

W artykule “Jak dbać o formę jesienią?” przedstawiamy kilka przykładów sportowych aktywności, które można wykonywać jesienią, jednocześnie oszczędzając pieniądze oraz poprawiając sobie nastrój.

Pokaż więcej wpisów z Listopad 2019
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel