Wspinaczka - jak zacząć?

2020-03-05

Wspinaczka - jak zacząć?

Wspinaczka to sport, który dostarcza niezapomnianych wrażeń i przede wszystkim - to hobby, którym bardzo łatwo się zarazić. Wiele osób boi się jednak go spróbować, ponieważ kojarzy się z niebezpieczeństwem, koniecznością zakupu drogiego ekwipunku i wysoki wymaganiami kondycyjnymi. Zanim jednak się zniechęcimy, bądź rzucimy w przygodę ze wspomnianym sportem, warto zapoznać się z podstawami, które powinien poznać każdy zainteresowany.

Gdzie zacząć?

Pierwszym krokiem, jakim powinni podjąć, jeśli zainteresuje nas wspinaczka, jest odwiedzenie lokalnej ściany wspinaczkowej. Nie warto przejmować aktualną formą, kiedy pod okiem profesjonalisty, możemy bezpiecznie stawiać pierwsze kroki. Z pewnością na każdej ściance można zakupić jednorazowe wejście, które nam przekonać się, czy faktycznie wspinaczka będzie nam sprawiać przyjemność. Na miejscu zawsze istnieje możliwość wypożyczenia sprzętu, dlatego nie warto przejmować się brakiem ekwipunku.

Instruktorzy na ścianach wspinaczkowych często oferują możliwość skorzystania z indywidualnego treningu. To świetna propozycja dla niezdecydowanych osób, które chcą się przekonać, czy to sport dla nich. Indywidualne podejście oszczędzi również nerwy, ponieważ pozbawi nas presji, odczuwaną zazwyczaj w nowej grupie osób.

Jeśli poczujemy, że wspinaczka to jest to, warto wykupić sobie karnet, by zapewnić sobie możliwość regularnego treningu. Nawet jeśli w przyszłości chcielibyśmy spróbować swoich sił w terenie, trening na ściance wspinaczkowej to najłatwiejszy, a przy tym najlepszy sposób na odpowiednie przygotowanie formy.

Świetnym pomysłem jest zapisanie się na sekcję wspinaczkową, by poznać nowych ludzi, z którymi podzielimy pasję. W takich miejscach często organizowane są kursy, na których można nauczyć się podstaw i pod okiem doświadczonego trenera budować dobre nawyki.

Niezbędny sprzęt

Dużo osób zniechęca się, myśląc, że będą musieli wydać mnóstwo pieniędzy na specjalistyczny sprzęt. Na początku jednak wystarczy nam wygodne ubranie i sportowe obuwie, a całą resztę sprzęty wspinaczkowego możemy wypożyczeń na ściance.

Trening przygotowujący ciało

Postęp naszych umiejętności zapewni możliwość coraz trudniejszych podejść i zdecydowaną poprawę formy. Trenować nie musimy wyłącznie podczas wypadu na ściankę. Sprawność zależy nie tylko od umiejętności wspinacza, ale również od masy ciała i orientacji przestrzennej. Bardzo ważne jest opanowanie i koncentracja, by móc podejmować szybko decyzje. Początkujący wspinacze powinni skupić się na dbaniu o ogólną sprawność. Trening siłowy i wydolnościowy to podstawa, która pomoże szybko pojąć podstawy wspinaczki i szybko rozwijać umiejętności. Regularny trening na siłowni, czy biegi i inne ćwiczenia kondycyjne pozwolą nabrać odpowiednią formę. Świetnym ćwiczeniem jest podciąganie na drążku, które angażuje mięśnie rąk i pleców.

Praca nad kondycją to niezwykle ważny element treningu nad ciałem. Świetne połączyć regularne ćwiczenia wspinaczkowe z joggingiem, pływaniem lub jazdą na rowerze. Kluczowe jest stopniowe wydłużanie czasu trwania treningu.

Trening gibkości dla wspinaczy

Poprawa elastyczności, czy rozciąganie ciała to równie niezbędny element dbania o formę wspinacza. Zwiększanie zakresu ruchu jest efektem poprawiania elastyczności włókien mięśniowych. Świetnym sposobem będzie trening z gumą lub taśmą treningową. Rozciąganie pleców, klatki piersiowej i nóg będzie miało pozytywny efekt podczas każdego kolejnego treningu na ściance.

Trening wspinaczkowy w domowym zaciszu

Taśmy i gumy oporowe pozwolą na ćwiczenie każdej partii mięśni. Regularny trening to klucz do nieustannego rozwijania swoich umiejętnoci wspinaczkowych. Warto przeprowadzać go w domu, szczególnie wtedy, gdy nie mamy możliwości korzystać ze wspinaczkowej ściany. W domu można spokojnie pracować nad rozciąganiem, siłą i przede wszystkim - stabilizacją.

Odpowiednią inwestycją będzie kupno chwytotablicy, która została przede wszystkim zaprojektowana do wzmacniania palców rąk. Taki trening to również świetnie ćwiczenie pleców, ramion oraz przedramion, podobnie jak podczas podnoszenia się na drążku. Trening na chwytotablicy pozwala też odpowiednio oceniać swój współczynnik siły względem masy ciała. Poznanie własnych możliwość i stopniowe doskonalenie się to klucz do czerpania największej przyjemności ze sportu. Doskonalenie swojej techniki wspinaczkowej umożliwia również odpowiednie przygotowanie się na wspinaczkę w plenerze.

Pokaż więcej wpisów z Marzec 2020
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel